Motorwagens van de Belgische spoorwegen

Dieselhydraulische motorwagens

Reeks 46 (Type 554)

Rollend materiaal
Niet meer in commerciële dienst sinds 1987.
Meerdere motorwagens zijn bewaard en rijvaardig.
 

Motorwagen 554.07

Motorwagen 554.11 te Mariembourgh - 2014

Motorwagen 4608 te Mariembourgh - 2011
Algemeenheden:
Bouwjaar
Nummering
Hernummering
Effectief
Asindeling
Aslast
Massa leeg rijklaar
Massa rijklaar
Tarra
Bevoorrading
Reizigers
Bagage
Uurvermogen
Maximum snelheid
Minimum bochtstraal
Actieradius
Capaciteit gasoliereservoirs
1952
554.01 - 554.20 Nummerlijst
4601 - 4620
20
1A'A1'
1e as:8,5t; 2e as:8,1t; 3e as:8t; 4e as:8,2t
24,1ton
32,6ton
23,5ton
0,6ton
8,5ton
1 ton
121kW (3,75kW/ton)
80km/h
75m
550km
240liter
Afmetingen:
Totale lengte
Breedte
Afstand tussen bogies
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel-buffer
Hoogte rail-kast
Hoogte rail-dak
Wieldiameter
16220mm
-mm
10020mm
1650mm
2275mm
964mm
3400mm
700mm
Kastgedeelte:
Bouwer Constructie Atelier Mechelen
Capaciteit
Zitplaatsen
Staanplaatsen
Totaal
2e klasse
71
35
106
Totaal
71
35
106
Max toegelaten
71
55
126

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dieselmotor vanaf 1972 Dieselmotor origineel
Bouwer
Aantal
Type
Werking
Injectie
Vermogensregeling
Startmotor
Nominaal vermogen
Nominale draaisnelheid
Maximum draaisnelheid
Totale massa
Aantal Cilinders / Opstelling
Boring
Slaglengte
Injectiedruk
Gemiddelde effectieve druk
Gemiddelde zuigersnelheid
Maximum koppel
Ophanging 
General Motors Detroit
2
71N Industrial
2 takt
Rechtstreeks
Door regeling van de inspuiting
Door elektrische starter 24V
131kW
1800 tr/min
2150 tr/min
750kg
6 / Verticaal in lijn
108mm
127mm
1200 bar
5,79 bar
7,62 m/s
775 Nm
in een frame bevestigd aan het chassis
Bouwer
Aantal
Type
Werking
Injectie
Vermogensregeling
Startmotor
Nominaal vermogen
Nominale Draaisnelheid
Maximum Draaisnelheid
Totale massa
Aantal Cilinders / Opstelling
Boring
Slaglengte
Injectiedruk
Gemiddelde effectieve druk
Gemiddelde zuigersnelheid
Maximum koppel
Ophanging van de motor
SA Brossel Frères te Brussel
1
8D120B
4 takt
mechanisch met verbrandingskamer systeem Ricardo
door injectieregeling
door elektrische starter
122kW
1800t/min
-
1500kg
8 / verticaal in lijn
120mm
150mm
120 bar
6,7 Kg/cm²
9 M/sec
735Nm
Op een vals chassis elastisch aan het chassis van de kast
Overbrenging origineel Overbrenging na 1972
Bouwer
Type
Werking

Koppeling met de motor
Omkeerinrichting
Aandrijving

Bediening
SA Brossel Frères te Brussel
-
versnellingsbak met 4 versnellingen met schuifvork en koppeling met
dubbele Ferodo schijf.
Direct
Met recht ingrijpende schuifvorken op de versnellingsbak
Door cardanassen via een differentieel; met een bronzen kroonwiel op
de assen en eindeloze vijzen.
Handbediend
Bouwer
Type
Werking
Koppeling met de motor
Omkeerinrichting
Aandrijving der assen

Bediening
Voith (Heidenheim - Duitsland)
Diwabus 506-U+S-380
Hydrodynamische mechanisch, met 2 snelgheidsgamma's 0,85 en 1,39.
Rechtstreeks met de motor gekoppeld met frictieschijven.
Met schuivende tandwielen met ingewerkt differentieel,elektropneumatisch.
Met cardanassen en 2 asbruggen Brossel met een bronzen kroonwiel
op de assen en eindeloze vijzen.
Pneumatisch
Remming
- Directe Westinghouserem via constante druk met machinistenkraan WS.
- Automatische noodrem.
- Remming door gietijzeren remschoenen op de wielbanden.
Verwarming
- Door het koelwater van de dieselmotor, of door gasoliebrander systeem Westinghouse
Verluchting
- Door Schepens verluchters op het dak en een 'Torpedo' ventilator voor de WC
Opmerking
- Tussen 1972 en 1975 werden de motorwagens voorzien van een GM motor en een Voith overbrenging door de CW Mechelen.
Bewaarde motorwagens tot op heden:
- NMBS : 4601, 4603
- CFV3V : 4608, 4610, 4611 als 554.11, 4616
- SCM : 4620
- SDP : 4614 als 554.14
- TSP : 4602, 4605, 4618 als 554.18